Statement
Rita van der Vegt
David Large
Muriel Rive
Marijne Lekkerkerker
 

 

‘Een muur van Weerlicht’

Keramisch kunstwerk voor de tentoonstelling ‘Creative play'
Productive fun: defining the space’ in kunstruimte SOCO in de Amsterdamse Jordaan, Bloemstraat 159

Glazuur en buis

Beeldend kunstenaar Rita van der Vegt maakt keramische sculpturen. Haar werk is emotioneel, geestig en kleurrijk. Voor de expositieruimte SOCO maakt zij het werk Een Muur van Weerlicht -  Plewa 14/100. Deze sculptuur bestaat uit honderd stapelbare vierhoekige keramische buizen. Van der Vegt glazuurt de buizen van 50 bij 50 bij 19 centimeter in verschillende kleurschakeringen. Zij gaat daarbij uit van een logische reeks van kleurvarianten. De  ongeglazuurde hooggebakken keramische buizen zijn beschikbaar gesteld door de Duitse producent PLEWA uit Trier. Ze bestaan om toegepast te worden als schoorsteenkanalen van open haarden.

Oerkracht en experiment

Van der Vegt gebruikt de buizen als sculpturaal materiaal en ook als bovenmaatse glazuurkleur- proefplaatjes van de keramist.
Deze beeldhouwer in klei is gefascineerd door de diverse oerkrachten van de natuur. Dat geldt ook voor de kleuren en structuren die zij doet ontstaan dankzij de chemische processen en hoge temperaturen in een keramiekoven. Van der Vegt past haar glazuurexperimenten deze keer niet toe op handgeboetseerde beelden, maar op de neutrale oppervlakken van geprefabriceerde ruimtelijke vormen. Daarmee pak zij de uitdaging van Soco op om het spanningsveld tussen de beeldende en toegepaste kunst te verkennen.

Mysterie en glazuurproces

Van der Vegt is bekend om de vele roodkleuringen die zij in haar glazuur weet te vangen. Zij ‘speelt’ met toevoegingen van kleine percentages chroomverbindingen aan een basisglazuur met tinoxyde en lood. De Plewa buizen zijn om winterhard te zijn al tot 1220 graden Celsius voorgebakken in de fabriek. De kunstenaar kiest daarom voor een lage-temperatuur-glazuur van 1040 graden. De verschillende kleuren en structuren variĆ«ren al naar gelang de samenstelling en manier van opbrengen van het yoghurtachtige glazuurpapje. Ook de wijze waarop de oven is gevuld, het stookproces en de temperatuurhoogte dragen bij aan dit gecompliceerde en ook voor de ingewijde soms nog mysterieuze proces.

Glazuurschema

Aan de basis van het glazuurproces staat een schema van logisch oplopende, maar minuscule verschillen tussen de kleurende stoffen die Van der Vegt per buis aan het basisglazuur toevoegt.
Het opbrengen van het glazuur, gecombineerd met klodders en spatten van contrasterende mengsels, is voor de kunstenaar een welkome, eruptieve activiteit. Al brengt het wegen, combineren, uitdenken en mengen van de mengsels haar soms ook tot wanhoop. Maar zo ontstaan de tientallen nuances groen en kleurschakeringen van wit-rose tot diep donkerrood.  Het werk ‘Muur van weerlicht’ maakt dit proces en de  energie van kunstenaar en glazuuroven zichtbaar in een fris en fijnzinnig kleurenspel.
‘Muur van Weerlicht’ kan, afhankelijk van de situatie ter plaatse, zowel recht als in een gebogen vorm geplaatst worden, maar altijd 5 buizen hoog, ofwel 2,5 meter.

Marijne Lekkerkerker

september 2006